نظارت بر تصاویر سونوگرافی ؛ 4 مرکز به همراه یک گروه 7 نفره

نظارت بر تصاویر سونوگرافی ؛ 4 مرکز به همراه یک گروه 7 نفره

نظارت بر تصاویر سونوگرافی ؛ 4 مرکز به همراه یک گروه 7 نفره
طرح کشوری Contingent-NIPT

وبینار اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT با حضور متخصصان پریناتولوژیست استان‌های همکار، به میزبانی موسسه پزشکی نسل امید در روز پنج شنبه 6 شهریورماه برگزار شد. در این جلسه مسائل مهمی چون نحوه دریافت و ارسال تصاویر سونوگرافی، تاریخ اجرای طرح، چگونگی خروج احتمالی برخی مادران باردار از طرح و همچنین مباحث فنی و تخصصی پروتکل‌های موجود، مورد بحث و بررسی صورت گرفت.

شرایط دسته‌بندی مادران باردار پس از اخذ آزمایش

در هفتمین وبینار اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT که به میزبانی موسسه پزشکی نسل امید برگزار شد، آقای دکتر خرم‌خورشید مدیر طرح کشوری Contingent-NIPT اهداف اجرای طرح را برای متخصصان تشریح و همچنین شرایط 9 گانه عدم پذیرش نمونه‌های مادران را به شرح زیر بیان نمودند:

  • بارداری با روش IVF و کمک باروری
  • سابقه ناهنجاری‌های کروموزومی در بارداری‌های قبلی
  • بارداری‌های Vanishing Twin
  • بارداری‌های Missed-Carriage
  • مادرانی که دارای Robertsonian Translocation هستند.
  • مادرانی که دارای جنین‌هایی باNT ≥ 3.5 mm باشند
  • مادرانی که دارای جنین‌هایی با آنومالی‌های شدید باشند.
  • مادرانی که از ابتدا طبق پروتکل‌های این طرح، غربالگری را انجام نداده‌ باشند.
  • مادرانی که مبتلا به انواع بدخیمی هستند.

آقای دکتر خرم خورشید در بخش دیگری از جلسه، هدف اصلی این طرح را تعیین جایگاه NIPT توصیف نمودند. ایشان همچنین فرضیات مورد استفاده از طرح را، مقالاتی عنوان نمود که به دقت مورد بررسی قرار گرفته‌اند و براساس آن، میزان DR،  FPR در هر روش مشخص شده‌اند و در این مطالعه اعداد و ارقام بدست آمده با نتایج بین المللی مقایسه خواهند شد.

در بخش دیگری از این وبینار، آقای مهندس فرخی مدیر فنی موسسه درباره ویژگی‌های تخصصی پذیرش مادران باردار نکاتی را ارایه نمودند. ایشان ضمن بیان اینکه در این طرح براساس پروتکل ارایه شده، مادران باردار تک‌قلویی و دارای CRL بین 45 تا 84 مورد مطالعه قرار خواهند گرفت، از اجرای روش Contingent در دو مرحله غربالگری خبر داد. آقای مهندس فرخی، درباره دسته‌بندی مادران باردار پس از انجام آزمایش 1tline Screening موارد زیر را خاطرنشان نمودند: با توجه به cut off 1:10 و cut off 1:1000 مادران باردار به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: دسته پرخطرتر از cut off 1:10، که مستقیما به invasive test هدایت می‌شوند. دسته دوم مادرانی هستند که ریسک خطر آنان پایین‌تر از 1:1000 است و به غربالگری روتین ارجاع خواهند شد و همچنین مادران بارداری که دارای ریسک میانی 1:10 تا 1:1000 هستند و تحت آزمایش NIPT قرار می‌گیرند.

تصاویر سونوگرافی در یک گروه 7 نفره ارزیابی می‌شوند

در ادامه آقای دکتر مدبری مدیرعامل موسسه پزشکی نسل امید ضمن تشکر از حضور کامل و امیدبخش همکاران پریناتولوژیست از استان‌های همکار، شرایط فنی و علمی تصاویر سونوگرافی را تشریح نمودند. همچنین ایشان ابراز امیدواری نمودند طبق هماهنگی‌های صورت گرفته و با بهره‌مندی از زیرساخت‌های فنی، تصاویر سونوگرافی اخذ شده توسط متخصصان، به موقع به موسسه پزشکی نسل امید ارسال شود تا پس از تایید، Risk assessment انجام شود و در صورت عدم تایید به مرکز مربوطه برگشت داده خواهد شد. آقای دکتر مدبری دبیر طرح کشوری Contingent-NIPT، از انتخاب 4 مرکز و 7 متخصص در استان‌های مختلف جهت تایید تصاویر سونوگرافی و مطابقت آنان با استانداردهای معین شده خبر دادند.

متخصصان پریناتولوژی و بیان نظرات پیرامون طرح کشوری

خانم دکتر جمال تشریح جایگاه آزمایش NIPT در بین متخصصان پریناتولوژی را جهت دستیابی به آزمایشات دقیق و علمی را ضروری دانستند و ابراز امیدواری نمودند این طرح کشوری در سطح استانداردهای معین شده بین المللی و به دقت در کشور اجرا شود.

همچنین در این وبینار خانم دکتر زارعان، در تشریح یک تصویر مناسب و باکیفیت، تعیین حداقل‌ استانداردها را بسیار پراهمیت بیان نمودند که تشخیص آن به طور کامل به عهده متخصصان پریناتولوژیست است که تصویر را استاندارد می‌دانند یا خیر؟ و با توجه به این موضوع مادر باردار را وارد طرح می‌نمایند و یا از طرح خارج خواهند نمود.

خانم دکتر پیری دقت‌های تشخیصی تعیین شده و تشریح نقشه‌ راه این طرح کشوری را با اهمیت توصیف نمودند.

خانم دکتر وفایی نیز در خصوص افرادی که از طرح خارج می‌شوند به این موضوع اشاره نمودند که این اطلاعات برای مطالعه در طرح بسیار اهمیت دارد و نباید با این تلقی به موضوع نگاه کرد که خروج فرد از طرح به معنای از بین رفتن اطلاعات مورد مطالعه است. تمام افراد حاضر در طرح مهم هستند و اطلاعات آنها برای سیاست‌گذاران وزارت بهداشت جهت برنامه‌ریزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

لازم به ذکر است طرح کشوری Contingent-NIPT، در قالب همایش رسمی و همچنین حضور متخصصان داخلی و خارجی در یکم اسفندماه در سالن احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد و متخصصان نظرات خود را در قالب چهار پنل علمی درخصوص این طرح مطرح نمودند. همچنین موسسه پزشکی نسل امید برای هماهنگی هرچه بیشتر مدیران طرح در استان‌های استان‌های البرز، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کرمان، گیلان و همدان تاکنون 7 وبینار تخصصی برگزار نموده است

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :