عوامل حیاتی موفقیت استارتاپ‌ها در حوزه سلامت الکترونیک

عوامل حیاتی موفقیت استارتاپ‌ها در حوزه سلامت الکترونیک

عوامل حیاتی موفقیت استارتاپ‌ها در حوزه سلامت الکترونیک

عوامل حیاتی موفقیت استارتاپ‌ها در حوزه سلامت الکترونیک

با ظهور فناوری‌های پیشرفته و افزایش تقاضا برای خدمات مراقبت‌ پزشکیِ کارآمدتر، استارتاپ‌های فناوری سلامت، جایگاهی برای خود در این صنعت ایجاد کرده‌اند این استارتاپ‌ها به طور فزاینده‌ای از فناوری‌ استفاده می‌کنند تا تجربه بیمار و نحوه ارائه ارزش به همه ذینفعان را تغییر دهند. اما با توجه به نرخ شکست بالای این استارتاپ‌ها نیاز است تا عوامل موفقیت حیاتی برای بقای یک استارتاپ حوزه سلامت الکترونیک مورد بررسی قرار گیرد که در این مقاله به این مساله میپدازیم.

بازار جهانی فناوری سلامت از دهه گذشته به طور قابل توجهی در حال رشد بوده است. به عنوان مثال پیش بینی می‌شود این بازار از 106 میلیارد دلار در سال 2019 به 639.4 میلیارد دلار تا سال 2026 برسد. توزیع نابرابر خدمات مراقبت‌های پزشکی در دنیا هم نقش مهمی در این زمینه داشته است. مثلا یک پزشک میانگین به بیش از 4000 نفر خدمات ارائه می‌دهد (توصیه WHO مبنی بر یک پزشک برای 1000 نفر در کشورهای در حال توسعه است). به همین دلیل استارتاپ‌های فناوری به دنبال راه حل‌های مقرون به صرفه میگردند. این موضوع را  اضافه کنید به این که یک کشور در حال توسعه پایگاه مشتریان زیادی برای این استارتاپ‌ها خواهد بود و دامنه سرمایه‌گذاری زیاد است.

آمارها میگویند 60 درصد استارتاپ‌ها در پنج سال اول شکست میخورند، اما این آمار برای استارتاپ فناوری سلامت 75 درصد است! البته باید در نظر داشته باشیم اولاً، استارتاپ‌های فناوری سلامت مستقیماً با زندگی انسان‌ها سر و کار دارند و با تأییدیه‌ها و دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌تری مواجه هستند. ثانیاً، اکوسیستم مراقبت‌های پزشکی پیچیده و پراکنده است، و با ذینفعان متعدد مانند بیماران، بیمه‌های پایه، بیمه‌های مکمل و .. سرکار دارد. هر ذینفع ممکن است نیازها و اولویت‌های متفاوتی داشته باشد، که ایجاد محصولی که نیازهای همه را برآورده ‌کند، برای استارتاپ‌های فناوری سلامت چالش‌برانگیز میکند. ثالثاً، استارتاپ‌های فناوری سلامت معمولاً چرخه‌های فروش طولانی تری دارند چون سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها معمولاً هنگام پذیرش فناوری‌های جدید ریسک‌گریز هستند. هر چه باشد پای ایمنی بیمار در میان است! به همین دلیل این استارتاپ‌ها ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری بلندمدت و منابع قابل توجهی برای انجام آزمایش‌های بالینی، جمع‌آوری شواهد واقعی و دریافت تأییدیه‌ها داشته باشند که این فرآیند می‌تواند چرخه فروش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به تازگی در سپتامبر 2023 در یک پژوهش در ژورنال سیاست و فناوری سلامت، یافته‌هایی منتشر شده است، که به کارآفرینان، سیاست‌گذاران و ذینفعان در اکوسیستم استارتاپ‌های فناوری سلامت کمک می‌کند تا در دسته موفق‌ها قرار گیرند. این پژوهش از جنس مصاحبه عمیق بوده است و اطلاعات دستِ اولی از شرکت‌کنندگانی که تجربه و دانش طولانی در این حوزه دارند را جمع آوری کرده است. از افراد متنوعی شامل کارآفرینان، مدیران کسب‌وکار، پزشکان متخصص در خدمات سلامت الکترونیک و پزشکان حوزه تله‌مدیسین خواسته شده در این مصاحبه شرکت کنند. در ادامه خلاصه‌ای مهمترین یافته‌های این مقاله ارائه میگردد.

بر اساس مصاحبه‌ها، دیدگاه روشنی وجود داشت که دانش و تجربه متخصصین خدمات سلامت الکترونیک و همچنین زیرساخت راه‌اندازی بسیار مهم است. در نگاه اول، برای ارائه ارزش‌ها توسط این استارتاپ‌ها توجه به موارد زیر مهم است:

·         نیازمند وجود چشم‌انداز روشنی هستیم از خدماتی که بناست در این محصول/سرویس وجود داشته باشد. همچنین چشم‌اندازی برای حفظ در بازار فناوری‌های سلامت که بسیار رقابتی هم هستند.

·         باید بر کیفیت خدمات ارائه شده در محصول به صورت پیوسته نظارت شود. اگر بیمار یک بار متوجه شود که خدمات شایسته نیست، میزان موفقیت در این بازار به شدت کاهش می‌یابد.

·         بر عملکرد محصول نظارت شود و تلاش مستمر برای رفع مشکلات عملکردی مدنظر باشد.

·         به پیشرفت مستمر محصول با توجه به پیشرفت تکنولوژی توجه شود که این امر نیازمند ساختار سازمانی است که در آن پاسخگویی به تغییر سریع رخ دهد. مثلا پاندمی کرونا تغییرات گسترده‌ای را در خدمات مراقبت‌پزشکی و نحوه ارائه به همراه داشته است. این استارتاپ‌ها باید سیستم خود را به طور منظم بهبود بخشند تا با نیازهای فعلی و فرصت‌های آینده مقابله کنند.

از نگاهی دیگر کارایی پلت فرم تکنولوژیکی به موارد زیر متکی است:

·         راحتی در استفاده و توجه به UI/UX باید مدنظر قرار بگیرد. به گونه‌ای که مهمترین عامل گزارش شده توسط همه پاسخ دهندگان، کاربرپسند بودن پلتفرم است.

·         با توجه به حساسیت خاص حوزه سلامت، امنیت داده‌ها دغدغه بسیار مهمی است که باید رعایت شود.

·         به زیرساخت شبکه موجود در کشور برای اتصال و ارتباط توجه شود و به روشهای ارتباطی جانشین در مواقع قطعی احتمالی فکر شود.

·         ادغام بخشی از خدمات بر روی بستر رسانه‌های اجتماعی میتواند بسیار به موفقیت پلتفرم کمک کند.

 

منظر دیگری که باید از ابتدا به آن فکر کرد استراتژی درآمد استارتاپ است. مقرون به صرفه بودن برای بیماران دغدغه‌ای است که می‌تواند مشکلاتی را در بازگشت سرمایه محقق کند.

--

در انتهای این مقاله تاکید میکنیم که نباید از نقش نیروی انسانی در این زمینه غافل شد. تجربه و دانش عملی تیم استارتاپ به پیش بینی و مدیریت شرایط نامطمئن کمک می‌کند. استارتاپ برای حضور موفق در این فضا باید بتواند افراد ماهری را برای استفاده از محصول آموزش دهد. ارائه‌دهندگان باید دارای تخصص بالینی قوی، دارای مهارت‌های ارتباطی خوب و از جمله توانایی تفکر انتقادی برای رسیدگی به مشکل باشند.

 

 

منبع:

Chakraborty, I., Ilavarasan, P. V., & Edirippulige, S. (2023). Critical Success Factors of Startups in the e-health domain. Health Policy and Technology, 100773.

 

 

 

D.E-02-09-08

 

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :