توالی‌یابی HLA قبل از لانه‌گزینی بادقت و وضوح بالا با استفاده از تکنیک توالی‌یابی نسل جدید

توالی‌یابی HLA قبل از لانه‌گزینی بادقت و وضوح بالا با استفاده از تکنیک توالی‌یابی نسل جدید

توالی‌یابی HLA قبل از لانه‌گزینی بادقت و وضوح بالا با استفاده از تکنیک توالی‌یابی نسل جدید

پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز تنها روش درمانی در تعدادی از اختلالات ارثی و بدخیمی‌های هماتولوژیک است. بسیاری از خانواده‌ها موفق به یافتن فرد دهنده پیوند دارای HLA یکسان برای فرد مبتلای خانواده نمی‌شوند. در چنین مواردی به‌ویژه در کشورهایی که مراکز ثبت ملی در اختیار ندارند درنظرگرفتن یک “کودک ناجی” تنها راه‌حل در دسترس است.

با استفاده از تکنیک‌های توالی‌یابی نسل جدید بر روی تک سلول حاصل از روش‌های لقاح آزمایشگاهی، یک رویان سالم دارای HLA یکسان می‌تواند به رحم مادر متقاضی منتقل شود. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با اطمینان از عدم ابتلای جنین به بیماری ارثی، بیمار می‌تواند از پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بندناف بهره‌مند شود. این مطالعه در مؤسسه پزشکی نسل امید، تلاشی است برای بررسی امکان‌پذیر بودن توالی‌یابی HLA قبل از لانه‌گزینی بر روی سلول‌های منفرد بلاستومر با استفاده از تکنیک‌های توالی‌یابی نسل جدید.

روش مطالعه:

در زوجینی که قبلاً مورد تشخیص پیش از لانه‌گزینی برای تالاسمی بتا قرار گرفته بودند، در مجموع ۱۰ جنین مورد بررسی قرار گرفت و پنج لوکوس HLA از طریق Multiple Displacement Amplification و توالی‌یابی نسل جدید تک سلول، تعیین شد. برای ۹/۸۸% از ۹۰ لکوس از آلل‌های HLA تعیین HLA 4 رقمی تهیه شد. آلل‌های HLA تعیین شدند؛ ۱ ابهام در گروه آللی و ۴ ابهام در سطح پروتئینی شناسایی شد که سپس با آنالیز هاپلوتایپ رفع ابهام شد. بازده تکثیر (Amplification (3/93% بود با میزان حذف آللی (Allele Drop-Out (ADO) Rate) 2/22% (6 آلل از حداکثر ۲۷ allele drop-out حذف شدند.

نتایج:

در این مطالعه امکان‌پذیر بودن یک روش جدید تعیین توالی HLA قبل از لانه‌گزینی از طریق ترکیب تکنیک بسیار مدرن Whole Genome Amplification، تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی و تعیین HLA بادقت بالا با استفاده از تکنیک‌های تعیین توالی‌یابی نسل جدید نشان داده شد. این روش می‌تواند در خانواده‌های ناامید از یافتن یک دهنده پیوند دارای HLA یکسان، توالی‌یابی HLA قبل از لانه‌گزینی را به یک تکنیک عملی تبدیل کند.

لینک دانلود مقاله

دانلود

دانلود

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :