بخش آزمایشگاه تشخیصی

بخش آزمایشگاه تشخیصی

آمارهای جهانی نشان می‌دهند که از هر ۱۵۰۰ تولد زنده، یک نوزاد مبتلا به اختلالات متابولیک است. به نظر می‌رسد که شیوع این دسته از بیماری‌ها با توجه به فراوانی ازدواج‌های فامیلی در کشورمان، بیشتر باشد. تشخیص دقیق و به موقع اختلالات متابولیک شاه کلید درمان این دسته از بیماری‌هاست و در صورت امکان می‌تواند از معلولیت‌های ارثی و مرگ و میر نوزادان و کودکان به میزان قابل توجهی پیشگیری کند. همچنین با استفاده از روش‌های تشخیصی قبل از تولد، از بروز اختلالات متابولیک در بارداری‌های بعدی به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد. از این رو امروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا، بیماری‌های متابولیک نوزادان قبل از بروز علایم و در سریعترین زمان پس از تولد به کمک تست غربالگری بر روی قطره خون پاشنه پا، شناسایی و درمان می‌شوند. متخصصین و کارشناسان ما در موسسه پزشکی نسل امید، با ایجاد یک بستره خدماتی گسترده و با همراهی و تعامل تنگاتنگ بین بخش‌های آزمایشگاه تشخیصی، بخش تشخیص بالینی و بخش ژنتیک ملکولی امکان تشخیص دقیق و درمان به موقع این اختلالات را فراهم کرده اند.

اگر متقاضی استفاده از خدمات غربالگری اختلالات متابولیک ارثی در نوزادتان هستید، به خاطر داشته باشید که غربالگری این اختلالات در نوزاد، مانند سایر روش‌های تشخیص پزشکی در ۱۰۰% موارد قادر به تشخیص بیماری‌ها نبوده و با موارد مثبت و منفی کاذب همراه است. بنابراین اگر نتیجه غربالگری نوزاد شما پرخطر شده، ما با مشاوره فوق تخصصی و دقیق شما در دپارتمان تشخیص بالینی این مرکز و سپس انجام تست های پیشرفته، هدفمند تکمیلی گام به گام در کنار شما هستیم. این دپارتمان جز معدود مراکز کشور است که مجهز به روش HPLC جهت انجام تست‌های بیوشیمیایی دیگر مانند آنالیز آمینواسیدها و روش GC/MS جهت بررسی ارگانیک‌اسیدهای ادراری و همچنین بررسی نمونه پلاسما در سیستم MS/MS برای تایید اختلال متابولیسم آسیل کارنیتین‌ها می‌باشد. 

همکاران ما در این دپارتمان با نهایت حساسیت و دقت که شایسته شما متقاضیان این خدمت است، تلاش دارند با رعایت استانداردهای جهانی، حسن اعتمادی که سیاستگذاران سلامت و همکاران متخصص و متعهد در سراسر کشور به این مجموعه داشته را حفظ نمایند.

پزشکان این بخش
دکتر زهرا فروهش طهرانی
برد تخصصی آناتومی و پاتولوژی بالینی