بخش پاتولوژی (اتوپسی جنین)

بخش پاتولوژی (اتوپسی جنین)

متاسفانه تعدادی از بارداری‌ها به سرانجام یا به بیان بهتر به تولد نوزاد سالم ختم نمی‌شوند. براساس گزارش‌های علمی  10 تا 15 درصد از بارداری‌ها به سقط (از بین رفتن جنین قبل از 20 هفته حاملگی) منجر می‌شوند و تعداد کمتری نیز پس  از 20 هفته حاملگی در داخل رحم از بین می‌روند. در حقیقت مرگ جنین پس از گذراندن دوره نه ماهه همراه با امید و سختی؛ والدین را با مشکلات روحی و جسمی عدیده‌ای مواجه می کند. با مرگ جنین و نوزاد افکار ونگرانی‌های مختلف به ذهن مادر می‌تازد که یکی از این نگرانی‌ها ترس از بارداری مجدد است و این که آیا این اتفاق برای بار دیگر تکرار می شود یا خیر؟

اگر شما جز این دسته از والدین هستید، ما در موسسه پزشکی نسل امید در کنار شما هستیم تا پاسخی صحیح، دقیق و قابل اعتماد به سئوالات خود داشته باشید. پاسخ صحیح به دغدغه شما نیازمند بررسی کامل محصولات حاملگی شامل جنین، جفت و بند ناف است تا اقدامات لازم برای بارداری‌های بعدی به والدین توصیه شود. این بررسی کامل عبارت است از بررسی پاتولوژی یا اتوپسی و بررسی ژنتیک در جنین‌های زیر 12 تا 14 هفته که کوچک هستند و بررسی پاتولوژی ساده‌تر در جنین‌های بالاتر از 14 هفته.

به بیان دیگر اتوپسی، کالبد شکافی جنین فوت شده یا مرده توسط پاتولوژیست، جهت پی بردن به علت مرگ جنین است که مراحل مختلفی دارد.  این مراحل شامل موارد زیر می‌باشند:

  • بررسی ظاهرجنین
  • وزن و اندازه‌گیری های ابتدایی
  • بررسی وضعیت احشاء داخلی سه حفره جمجمه، قفسه سینه و شکم
  • اندازه گیری و وزن احشاء و نمونه‌برداری قسمت کوچکی از احشاء جهت بررسی میکروسکوپی

در کنار این بررسی‌ها از ارزیابی کاریوتایپ، انجام رادیوگرافی جنین، بررسی‌های میکروب شناسی و ارزیابی‌های ژنتیک مولکولی نیز می توان استفاده کرد. ما با به کارگیری  تکنیک‌های جدید سیتوژنتیک ملکولی که محدودیت‌های روش‌های استتاندارد قبلی را ند ارد می‌توانیم علل ژنتیکی از دست رفتن حاملگی را در هر نوع نمونه محصول حاملگی بررسی کنیم. به بیانی ساده می توان گفت که روش‌های قدیمی به دلیل مرگ سلول‌های جنین احتمال شکست بیشتری داشتند ولی در روش‌های جدید زمان مرگ، استریل بودن نمونه و تازه بودن آن اهمیتی ندارد و قریب به اتفاق نمونه‌ها قابل بررسی هستند. نتایج حاصل از این تکنیک آزمایشگاهی می‌تواند در مشاوره‌های درمانی برای بارداری‌های بعدی و درمان‌های حین بارداری بسیار موثر و کمک کننده باشد و همچنین به تایید و یا رد تشخیص‌های بالینی احتمالی به ویژه در بیماری‌های ارثی کمک کند.

به طور کلی اتوپسی می‌تواند در موارد زیر کمک کننده باشد:

1- علت تشخیص مرگ

2- تایید تشخیص کلینیکی با سونوگرافی

3- تشخیص بیماری‌های نادر و ناهنجاری‌ها و آنومالی‌ها

4- تشخیص ریسک فاکتورها برای حاملگی بعدی

5- تامین نمونه جهت بررسی‌های بیشتر ژنتیک از نظر آموزشی و علمی

6- تامین آمار از جهت بررسی‌های اپیدمیولوژی

7- تامین مدرک کتبی جهت ارایه در دادگاه در موارد حقوقی

در صورتی که به هر دلیل سقط، ختم بارداری و مرگ نوزاد رخ دهد، محصول بارداری کلید پاسخ به سئوالات و نگرانی‌های شما در باردی های بعدی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم محصول حاملگی را در داخل یک ظرف تمیز (نیاز به استریل بودن ندارد) قرار دهید در اطراف ظرف یخ قرار دهید و در سریعترین زمان ممکن به مرکز اتوپسی جنین انتقال دهید. همکاران ما در این بخش پاسخگوی سئوالات شما هستند و می‌توانید قبل از ارسال نمونه راهنمایی لازم را در مورد شرایط ارسال نمونه دریافت کنید.

خدمات این بخش
پزشکان این بخش
دکتر حمیدرضا خرم خورشید
معاون پژوهشی و مسئول گروه مشاورین ژنتیک
دکتر رضا بهجتی اردکانی
مسئول فنی خدمات چندتخصصی ژنتیک