آغاز طرح کشوری Contingent-NIPT در نیمه دوم مردادماه

آغاز طرح کشوری Contingent-NIPT در نیمه دوم مردادماه

آغاز طرح کشوری Contingent-NIPT در نیمه دوم مردادماه

وبینار هماهنگی اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT، روز پنج شنبه 26 تیر در موسسه پزشکی نسل امید برگزار شد. چهارمین وبینار هماهنگی اجرا کنندگان این طرح کشوری به ریاست آقای دکتر یونس مدبری، مدیرعامل موسسه پزشکی نسل امید و با حضور متخصصان و کارشناسان استان‌های همکار با تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مرتبط با نحوه ارسال اطلاعات و شرایط تعیین ریسک و همچنین زمان آغاز اجرای این طرح مهم، به کار خود پایان داد.

تشریح بستر صحیح نقل و انتقال اطلاعات آزمایشگاهی

در ابتدای چهارمین وبینار هماهنگی برگزار کنندگان طرح کشوری Contingent-NIPT، آقای دکتر مدبری ضمن تشریح مصوبات جلسات گذشته خاطرنشان نمود در این وبینار درخصوص فرآیند مربوط به تبادل اطلاعات میان مراکز همکار و موسسه پزشکی نسل امید و نحوه تحویل کیت‌های مورد نیاز تصمیم‌گیری خواهد شد.
در ادامه این وبینار آقای مهندس اردوبادی، مدیر واحد IT موسسه پزشکی نسل امید با اشاره به این موضوع که مراحل مهمی چون بارگذاری اطلاعات در آزمایشگاه‌ها، ارسال اطلاعات به موسسه پزشکی نسل امید، دریافت اطلاعات در موسسه، ثبت نتایج غربالگری و آپلود اطلاعات بر روی نرم‌افزار اختصاصی طرح با موفقیت انجام شده است، اظهار نمودند در مرحله بعدی لازم است مراکز این اطلاعات را دریافت نموده و با گزارش‌گیری به بررسی اطلاعات بپردازند.
مهندس اردوبادی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی این مراحل به دو فاکتور تایید بارگذاری و صحت اطلاعات و همچنین ارسال آسان و دقیق آنها به موسسه پزشکی نسل امید توجه ویژه‌ای شده است. ایشان در همین راستا به نحوه ارسال اطلاعات مربوط به تصاویر سونوگرافی از طریق ایمیل اشاره نمودند. مدیر واحد IT موسسه پزشکی نسل امید ارسال تصاویر سونوگرافی را مستقل از ثبت اطلاعات در بستر نرم‌افزاری توصیف نمود که با همکاری متخصصان پریناتولوژیست و رادیولوژیست‌ و همچنین آزمایشگاه‌های همکار در استان‌ها صورت خواهد گرفت.

اهمیت بالای تصاویر سونوگرافی در تعیین ریسک

در بخش دیگری از این وبینار آقای دکتر یونس مدبری با بیان اینکه ارسال اطلاعات توسط پزشکان پریناتولوژیست و رادیولوژیست هیچ مشکلی ندارد و حتی مطلوب است، شرط ضمانت آن را تایید اطلاعات توسط آزمایشگاه‌های محترم همکار، توصیف نمود. ایشان ضمن اشاره به اهمیت بالای تصاویر سونوگرافی، آنها را مبنای مهمی برای تعیین ریسک عنوان و ابراز امیدواری نمود با انجام مراحل، طبق پروتکل‌های تهیه شده می‌توان به طور کامل از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نمود.
مدیرعامل موسسه پزشکی نسل امید در ادامه تکمیل رضایتنامه‌های انجام آزمایش، توسط متخصصان محترم و آزمایشگاه‌های همکار در استان‌ها را دارای ارزش بسیار بالایی بیان نمود که باید در مراکز همکار تهیه شده و به عنوان سند مهم اجرای آزمایش‌ها نگهداری شود. ایشان ضمن اشاره به برخی نکات مهم در این رضایتنامه آن را مبنای روش علمی اجرایی در طرح بیان نمود. دکتر یونس مدبری درخصوص این رضایتنامه‌ها عنوان نمود: دو بند مهم از جمله: “این کار با تکنولوژی جدید صورت می‌گیرد و مغایرتی با پروتکل‌های جاری وزارت بهداشت ندارد” و “خدمات رایگان اجرای آزمایش در اختیار مادران باردار قرار خواهد گرفت” از مهم‌ترین نکاتی است که باید توسط مراکز همکار به اطلاع متقاضیان انجام آزمایش برسد و این مسئولیت برعهده مراکز محترم است.

رفع مشکل در انتقال کیت‌ها

در انتهای این وبینار آقای مهندس علی معتضدی مدیرعامل شرکت شوکازیست با تشریح روند بارگیری و حمل کیت‌های آزمایش از کشور مورد نظر و انتقال آن از طریق هواپیمایی قطری، از بروز وقفه چند روزه خبر داد. ایشان دلیل این وقفه را سرباز زدن شرکت هواپیمایی قطری از انتقال کیت‌هایی دانست که به تکنولوژی نگهداری مواد از جمله یخچال نیاز داشت و شرکت هواپیمایی قطری حاضر نبود این مسئولیت را بپذیرد اما درحال حاضر این مشکل برطرف شده است و با توافقات صورت گرفته تا هفته اول مردادماه این کیت ها وارد کشور خواهد شد. 

همایش یک روزه طرح کشوری تعیین جایگاه آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی سه ماهه اول بارداری براساس پروتکل Contingent با استفاده از روش Reflexed-DNA Testing، در یکم اسفندماه سال گذشته در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد. این طرح کشوری با همکاری دانشگاه‌ علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و اصفهان به صورت همزمان در استان‌های البرز، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کرمان، گیلان و همدان برگزار می‌شود.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :