موفقیت دانشمندان در معکوس کردن کاهش شنوایی در موش

مرکز جامع ژنتیک ژنتیک مرکز جامع ژنتیک

محققان موفق شدند کاهش شنوایی در موش ها را معکوس کنند. دانشمندان از یک رویکرد ژنتیکی برای رفع ناشنوایی در موش ها استفاده کردند و توانایی شنوایی آنها را در محدوده فرکانس پایین و متوسط بازیابی کردند.

تحقیق جدید انجام شده در موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب (IoPPN) The Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience در کینگز کالج لندن با موفقیت کاهش شنوایی در موش ها را معکوس کرده است.

این تحقیق که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، از یک رویکرد ژنتیکی برای رفع ناشنوایی در موش‌های دارای ژن معیوب Spns2 استفاده کرد و توانایی‌های شنوایی آنها را در محدوده فرکانس پایین و متوسط بازیابی نمود. محققان می گویند این مطالعه اثبات ایدهstudy)  (proof-of-concept نشان می دهد که اختلال شنوایی ناشی از کاهش فعالیت ژن ممکن است برگشت پذیر باشد.

بیش از نیمی از بزرگسالان در دهه 70 زندگی خود کاهش شنوایی را تجربه می کنند. اختلال شنوایی با افزایش احتمال تجربه افسردگی و زوال شناختی ارتباط دارد و همچنین یکی از عوامل قابل تکیه در پیش بینی دمانس است. ابزارهای کمکی شنوایی و کاشت حلزون ممکن است تا حدی مفید باشند ولی آنها عملکرد طبیعی شنوایی را بازیابی نمی‌کنند و همچنین پیشرفت بیماری را در گوش متوقف نمی‌کنند. با توجه به دلایل ذکر شده نیاز به رویکردهایی برای کند یا معکوس کردن کاهش شنوایی وجود دارد.

محققان در این مطالعه موش هایی را با یک ژن غیر فعال Spns2 پرورش دادند. سپس موش‌ها با یک آنزیم خاص با توانایی فعال کردن ژن در سنین مختلف درمان شدند که موجب بهبود شنوایی آنها شد. در این مطالعه مشخص شد که زمانی که Spns2 در سنین جوانی فعال می‌شود، بهبود شنوایی بیشتر است و تأثیرات مثبت فعال‌سازی ژن هر چه بیشتر برای مداخله صبر کنیم، کمتر می شود.

پروفسور کارن استیل، پروفسور عملکرد حسی در موسسه  IoPPN در کینگز کالج و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: "اغلب این باور وجود دارد که بیماری های دژنراتیو مانند کم شنوایی پیشرونده اغلب غیرقابل برگشت هستند، اما ما نشان داده ایم که حداقل یک نوع از اختلال عملکرد گوش داخلی را می توان معکوس کرد. ما از یک روش ژنتیکی برای نشان دادن این معکوس به عنوان اثبات ایده(proof-of-concept)  در موش‌ها استفاده کردیم، اما نتایج مثبت باید موجب اشتیاق بیشتر برای تحقیق در مورد روش‌هایی مانند ژن‌درمانی یا تحقیق بر روی داروهایی برای فعال‌سازی مجدد شنوایی در افراد مبتلا به کم‌شنوایی مشابه شود.

دکتر الیزا مارتلتی، نویسنده اول این مطالعه از  IoPPNدر کینگز کالج گفت: "دیدن پاسخ موش هایی که زمانی ناشنوا بودند (به صدا)، پس از درمان واقعاً هیجان انگیز بود. این یک لحظه مهم بود که پتانسیل ملموس را برای معکوس کردن کاهش شنوایی ناشی از ژن های معیوب نشان داد. این مطــــالعه اثبات ایــــده  (proof-of-concept)، احتمالات جدیدی را برای تحقیقات آینده و امیدهایی برای توسعه درمان های کم شنوایی ایجاد می کند."

G-02-07-01

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!