داروی جدید مورد آزمایش در تحقیقات امید تازه ای برای درمان دیابت پدید آورده است

دیابت مرکز سلامت داروی جدید درمان سرطان

داروی جدید مورد آزمایش در تحقیقات امید تازه ای برای درمان دیابت پدید آورده است

طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان Weill Cornell Medicine انجام شده است، دارویی که در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی به عنوان درمان سرطان تحت بررسی است، می‌تواند سلول‌های بتای پانکراس را برای ترشح انسولین تحریک کند و مکانیسم ناشناخته‌ای را برای تنظیم انسولین در دیابت نوع 2 آشکار سازد. این کشف پیش بالینی که در 9 نوامبر در مجله Nature Chemical Biology گزارش شد، ابزار شیمیایی جدیدی برای بررسی بیولوژی دیابت فراهم می کند و می تواند راه های جدیدی را برای درمان های بهتر برای این بیماری آشکار سازد.

دکتر شویبینگ چن، نویسنده ارشد این مقاله، مدیر مرکز سلامت ژنومی و سلامت ژنومی و استاد جراحی در مرکز پزشکی ویل کورنل می گوید: "ما یک قرن است که درباره انسولین می دانیم، اما وقتی صحبت از مکانیسم های اصلی کنترل کننده ترشح انسولین می شود، هنوز چیزهای زیادی ناشناخته هستند."

برای جستجوی مکانیسم‌های نوین تنظیم ‌کننده انسولین ، دکتر چن و همکارانش، از جمله نویسنده اول، دکتر آنجی چی نوک چونگ، دستیار فوق‌دکتری در آزمایشگاه دکتر چن، در جستجوی  با آزمایش کتابخانه‌ای از داروها روی کشت‌های سلول‌های بتای پانکراس موش، شروع کردند. هدف آنان یافتن ترکیباتی بود که ترشح انسولین را در پاسخ به گلوکز تحریک می کنند.

دکتر چن که همچنین یکی از اعضای موسسه هارتمن برای بازسازی ارگان ها در مرکز پزشکی ویل کورنل است، می گوید: «به جای اجرای یک غربالگری دارویی در مقیاس بزرگ، تصمیم گرفتیم یک کتابخانه متمرکز دارویی ایجاد کنیم. بنابراین، ما نامزدهایی داشتیم که می‌دانستیم ممکن است در فرآیندهای بیولوژیکی مهمی نقش داشته باشند.»

این غربالگری سه ترکیب را شناسایی کرد که ترشح انسولین را افزایش می‌دهند، که دو مورد از آنها مکانیسم‌های تنظیم‌کننده انسولین شناخته شده در سلول‌های بتای پانکراس را هدف قرار می‌دهند. با این حال، سومین ترکیب پروتئینی به نام CHEK2 را هدف قرار می دهد که اغلب در سرطان جهش یافته است اما قبلاً با متابولیسم گلوکز مرتبط نبوده است.

با همکاری دو موسسه دیگر، محققان تایید کردند که این ترکیب ترشح انسولین با واسطه گلوکز را در آزمایش‌های متعدد روی سلول‌های پانکراس انسانی و غیرانسانی رشد یافته در آزمایشگاه و مدل‌های مختلف موش با دیابت نوع 2 افزایش می‌دهد. دکتر چن می‌گوید: «این یافته ها داده های جدید را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند، زیرا این داده‌ها از سلول های جزیره ای موش تا سلول های انسان در شرایط آزمایشگاهی، و همچنین در موش و نخستیان غیرانسان در محیط داخل بدن یکسان است».

با بررسی دقیق‌تر این مکانیسم، این تیم یک مسیر مولکولی تنظیم‌کننده ترشح انسولین را که قبلاً ناشناخته بود، در گونه‌های مختلف پستانداران کشف کردند. دکتر چن می گوید ترکیبی که در غربالگری اولیه شناسایی شد  به نام AZD7762، می تواند ابزار مفیدی برای بررسی سایر جنبه های تنظیم انسولین باشد.

دکتر چن گفت: "ما نه تنها CHEK2 را به عنوان یک هدف دارویی بالقوه شناسایی کردیم، بلکه می توانیم از AZD7762 به عنوان یک کاوشگر شیمیایی برای یافتن مکانیسم های جدید برای ترشح انسولین و یافتن اهداف جدید در آینده استفاده کنیم."

در حالی که AZD7762 در حال حاضر درمرحله آزمایش های بالینی به عنوان یک درمان سرطان است، بعید است که به طور مستقیم به عنوان یک درمان جدید دیابت به کار گرفته شود. دکتر چن گفت: «شرایط ایمنی برای درمان سرطان و درمان دیابت کاملاً متفاوت است.» وی افزود که «عوارض جانبی داروی سرطان احتمالاً آن را برای استفاده طولانی مدت در شرایط مزمنی مانند دیابت نوع 2 نامناسب می کند. با این حال، ترکیباتی که CHEK2 را فقط در سلول‌های بتای پانکراس تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند بسیار مؤثر باشند.»

دکتر چن گفت: «اگر بتوانیم داروها را به سلول‌های بتا بدون تأثیر بر سلول‌های دیگر برسانیم، می‌توانیم رویکرد جالبی برای بررسی بیشتر داشته باشیم.»

این پروژه همچنین زمینه را برای توسعه دارو در آینده فراهم کرده است. دکتر چن گفت: "ما پایه و اساس غربالگری و آزمایش شیمیایی در مدل های حیوانی و سلولی را ایجاد کرده ایم." در آینده اگر چیز جالبی پیدا کنیم، می‌توان آن را بلافاصله با این رویکرد آزمایش کرد.»

D.E-02-11-07