30 دقیقه ورزش نسبت گلبول های سفید خون کشنده تومور را در خون افزایش می دهد

30 دقیقه ورزش نسبت گلبول های سفید خون کشنده تومور را در خون افزایش می دهد

30 دقیقه ورزش نسبت گلبول های سفید خون کشنده  تومور را در خون افزایش می دهد
سرطان سینه گلبول سفید ورزش

30 دقیقه ورزش نسبت گلبول های سفید خون کشنده  تومور را در خون افزایش می دهد

مطالعه جدیدی که در دانشگاه تورکو فنلاند انجام شده نشان می‌دهد، 30 دقیقه‌ ورزش روزانه، نسبت گلبول‌های سفید کشنده تومور درجریان خون بیماران مبتلا به سرطان پستان را می‌تواند افزایش دهد.

گلبول های سفید، سلول های سیستم ایمنی بدن هستند که با سرطان، باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کنند. با این حال، همه گلبول‌های سفید خون سلول‌های سرطانی را از بین نمی‌برند و برخی حتی باعث رشد سرطان می شوند. ازمهم ترین سلولهایی که قادر به از بین بردن سلول های سرطانی هستند می توان به سلول های T سیتوتوکسیک  (Natural Killer) اشاره کرد. سلول هایی که از رشد سرطان حمایت می کنند، سلول های T تنظیم کننده و سلول های سرکوبگر مشتق از میلوئید هستند.

نویسنده اصلی مقاله، تییا کویوولا از دانشگاه تورکو فنلاند می گوید: توازن انواع مختلف گلبول‌های سفید تعیین می‌کند که سیستم ایمنی برای از بین بردن سرطان یا حمایت ازرشد آن فعالیت می‌کند. چنانچه تعداد سلول‌های نابودکننده سرطان در ناحیه توموربیشتر از سلول‌های رشد دهنده سرطان باشد، بدن توانایی بیشتری برای مبارزه با سرطان دارد.

20 بیماربا تشخیص جدید سرطان پستان که هنوز درمان سرطان خود را شروع نکرده بودند در این مطالعه شرکت کردند. در طول مطالعه، بیماران به مدت 30 دقیقه با مقاومتی که خودشان انتخاب می‌کردند، روی یک دوچرخه ثابت رکاب زدند. نمونه خون از بیماران در حالت استراحت قبل از پدال زدن، حین فعالیت و بعد از فعالیت گرفته شد.

نمونه‌های دریافت شده (طول تمرین و حالت استراحت) برای محاسبه و مقایسه مقدار انواع مختلف گلبول‌های سفید خون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

در طول تمرین، مقدار چندین نوع گلبول سفید مختلف در جریان خون افزایش یافت. تعداد سلول های T سیتوتوکسیک تخریب کننده سرطان و سلول های کشنده طبیعی بیشترین افزایش را داشت. اما، تعداد سلول‌های T تنظیم‌کننده تحریک‌کننده سرطان و سلول‌های سرکوب‌گر مشتق از میلوئید تغییری نکرد.

همچنین نسبت انواع مختلف گلبول های سفید خون به تعداد کل گلبول های سفید مورد بررسی قرار گرفت و به نظر می رسد سلول های کشنده طبیعی به طور قابل توجهی افزایش یافته بود، در حالی که سلول های سرکوبگر مشتق از میلوئید کاهش پیدا کرده بود.

دکتر کویوولا گفت: "ما متوجه شدیم که در طول تمرین، تعداد و نسبت سلول‌های نابودکننده سرطان در جریان خون افزایش می‌یابد، در حالی که نسبت سلول‌های تحریک‌کننده سرطان یا ثابت می‌ماند یا کاهش می‌یابد. با این حال، هنوزاین واقعیت که آیا این تغییرات مشاهده شده در جریان خون همچنین منجر به تغییر در تعداد گلبول های سفید در ناحیه تومور می شود یا خیر مشخص نیست."

وی افزود: "در این مطالعه مشاهده شد: که تعداد تقریبی همه انواع گلبول‌های سفید خون یک ساعت پس از ورزش نسبت به مقادیر زمان استراحت کاهش یافته است. با دانش فعلی نمی توانیم گفت که گلبول های سفید پس از ورزش کجا می روند، ولی در مطالعه های پیش بالینی مشاهده شده که سلول های نابودگر سرطان به ناحیه توموری مهاجرت می کنند."

محققان همچنین در بررسی تأثیر نوع سرطان پستان بر پاسخ های ورزشی گلبول های سفید خون دریافتند که هر چه تومور بزرگتر باشد، تعداد سلول‌های کشنده طبیعی کمتر می‌شود و اگر سرطان پستان گیرنده استروژن و/یا پروژسترون مثبت باشد، تعداد سلول‌های T سیتوتوکسیک کمتر از سرطان‌های گیرنده هورمونی منفی افزایش می‌یابد.

دکتر کویوولا همچنین خاطر نشان کرد:"ما در مطالعه قبلی خود، نشانه‌های کوچکی پیدا کردیم که نوع سرطان سینه ممکن است بر اثرات ورزش بر گلبول‌های سفید خون تاثیر بگذارد، با بررسی های بیشتر انجام شده ارتباط خیلی قوی پیدا نشد که بتواناز آن نتیجه ای قطعی گرفت. با توجه به دانش فعلی، ورزش کردن برای همه بیماران سرطانی مفید است و مطالعه اخیر ما از این نکته حمایت می کند.

منبع:                                                                                                         

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/07/240703131806.htm

D-E-03-05-21

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :