متخصصان رادیولوژیست عنصر کلیدی اجرای طرح کشوری هستند

متخصصان رادیولوژیست عنصر کلیدی اجرای طرح کشوری هستند

متخصصان رادیولوژیست عنصر کلیدی اجرای طرح کشوری هستند
طرح کشوری Contingent-NIPT

طرح کشوری Contingent-NIPT به عنوان جدیدترین روش غربالگری در سطح کشور با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، که در اسفندماه سال گذشته کلید خورد، به مراحل آغازین خود نزدیک می‌شود. موسسه پزشکی نسل امید در ششمین وبینار هماهنگی اجرای این طرح کشوری، روز پنج شنبه 30 مرداد، میزبان متخصصان رادیولوژیست در استان‌های همکار بود.

تصمیم‌گیری با مادران باردار و متخصصان رادیولوژیست

در ادامه سلسله وبینارهای هماهنگی اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT، موسسه پزشکی نسل امید پس از برگزاری جلسات هماهنگی با آزمایشگاه‌ها در استان‌های همکار، اولین وبینار مشترک با متخصصان رادیولوژیست را برگزار نمود. در این ابتدای این وبینار، آقای دکتر یونس مدبری، متخصصان رادیولوژی و پریناتولوژیست را Gate keeper طرح کشوری غربالگری توصیف نمودند که نقش مهمی در ارسال اطلاعات استاندارد مورد استفاده در طرح، دارند. مدیرعامل موسسه پزشکی نسل امید خاطرنشان نمود تصمیم‌گیری در خصوص شرایط استاندارد تصاویر سونوگرافی کاملا به عهده متخصصان است و پروتکل‌های تایید شده توسط وزارت بهداشت قبلا به همکاران محترم ارائه شده است.

در ادامه این وبینار که به منظور ایجاد هماهنگی بین متخصصان محترم رادیولوژیست برگزار شد، آقای دکتر حمیدیان دقت بالا در اخذ تصاویر CRL را جهت رسیدن به نتایج مطلوب علمی در آزمایش، پراهمیت عنوان نمود. همچنین ایشان برای ارسال تصاویر با کیفیت بالا، استفاده از کابل LAN و اتصال دستگاه سونوگرافی به رایانه را پیشنهاد نمودند. آقای دکتر حمیدیان به عنوان عضو کمیته فنی و متخصص رادیولوژی و سونوگرافی، اخذ رضایتنامه از مادران باردار حایز شرایط و ارایه مشاوره دقیق از سوی متخصصان رادیولوژیست را پایه اولیه و اساسی در آغاز روند حرفه‌ای و تخصصی اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT عنوان نمودند.

آغاز کامل طرح در دو استان تهران و مشهد

در بخش دیگری از این وبینار، آقای دکتر حمیدرضا خرم‌خورشید مدیر این طرح کشوری، مرکز پزشکی نسل فردا در مشهد و موسسه پزشکی نسل امید در تهران را به عنوان مراکز شاخصی توصیف نمود که در قالب یک مجتمع به اجرای آزمایش‌های تخصصی می‌پردازند. ایشان شرایط در استان‌های دیگر را به گونه‌ای دانستند که باید بین آزمایشگاه، متخصصان رادیولوژی و پریناتولوژیست و مادران باردار شاهد همکاری صمیمانه، روشن و حرفه‌ای باشیم. مدیر طرح کشوری Contingent-NIPT از آغاز اجرای کامل طرح توسط دو استان تهران و خراسان رضوی طی روزهای آینده خبر داد که به تدریج استان‌های دیگر نیز اقدام به ارسال اطلاعات و نمونه‌ها به موسسه پزشکی نسل امید خواهند نمود.
همچنین در بخش انتهایی این وبینار، برخی متخصصان رادیولوژیست نقطه نظرات خود را در خصوص تصویربرداری دقیق و استاندارد از وضعیت جنین، ارائه مشاوره به مادران باردار و اخذ رضایتنامه بیان نمودند.

لازم به ذکر است این طرح کشوری با همکاری دانشگاه‌ علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و اصفهان به صورت همزمان در استان‌های البرز، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کرمان، گیلان و همدان برگزار می‌شود.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :