نتیجه مطالعه SOLIDARITY از سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری کرونا

نتیجه مطالعه SOLIDARITY از سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری کرونا

نتیجه مطالعه SOLIDARITY از سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری کرونا
اپیدمی کرونا ویروس کرونا کرونا و بارداری

نتیجه مطالعه SOLIDARITY از  سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری Covid_19 مشخص شد.

بر این اساس، در مقایسه با دارونما، هیچ کدام از ۴ داروی رمدسیویر، اینترفرون بتا، کلترا (لوپیناویر و ریتاناویر) و هیدروکسی کلروکین روی بقا، شروع تهویه و مدت زمان بستری در بیمارستان در بیماران Covid_19  موثر نیستند. حتی این داروها در گروه های سنی مختلف (کمتر از ۵۰، ۵۰ تا ۶۹ و بالای ۷۰) و افراد با و بدون ونتیلاسیون هم بررسی شده اند و تاثیری از آنها دیده نشده است.

این کارآزمایی بزرگ روی ۱۱۲۶۶ بیمار و در ۴۰۵ بیمارستان و‌ در ۳۰ کشور انجام شده است. ۲۷۵۰ نفر رمدسیویر، ۹۵۴ نفر هیدروکسی کلروکین، ۱۴۱۱ نفر لوپیناویر، ۶۵۱ نفر لوپیناویر همراه با اینترفرون، ۱۴۱۲ نفر فقط اینترفرون دریافت و ۴۰۸۸ نفر دارو دریافت نکرده‌اند.
در این مطالعه ایران نیز شرکت داشته و دکتر رضا ملک‌زاده از دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونت پژوهش وزارت بهداشت جزو نویسندگان مقاله و کمتیه راهبری بین المللی مطالعه بوده‌اند.

این مطالعه با یافته‌های مطالعه ریکاوری در مورد هیدروکسی کلروکین و‌کلترا همخوانی دارد ولی با یافته‌های مطالعه مجله نیوانگلند (کاهش معنادار مدت بستری و کاهش غیر معنادار مرگ و‌میر) در مورد رمدسیویر مطابقت ندارد. به این ترتیب تنها دارویی که برای افزایش بقا در Covid_19  تا کنون برای ما باقی می‌ماند همان دگزامتازون است. در مورد اینترفرون هم زمان شروع استفاده از آن مهم است که استفاده از آن در نوع شدید بیماری می تواند مضر هم باشد.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :