همکاری دو مجموعه پیشرفته؛ گامی بزرگ در جهت سلامت مادر و نوزاد

همکاری دو مجموعه پیشرفته؛ گامی بزرگ در جهت سلامت مادر و نوزاد

همکاری دو مجموعه پیشرفته؛ گامی بزرگ در جهت سلامت مادر و نوزاد
رویان پژوهشکده رویان

رییس پژوهشگاه رویان آقای دکتر عبدالحسین شاهوردی به همراه معاونین این پژوهشگاه از جمله معاون درمان و خدمات تخصصی آقای دکتر احمد وثوق و معاون پژوهشی سرکار خانم دکتر افشاریان با حضور در موسسه پزشکی نسل امید از مراکز مختلف و تکنولوژی‌های نوین موجود، بازدید نمودند. در این بازدید ضمن تاکید بر همکاری تخصصی این دو مجموعه، دو طرف ابراز امیدواری نمودند گامی تازه در اجرای پروژه‌های ملی در زمینه‌ ژنتیک، پیشگیری از ناهنجاری‌های کروموزومی، سلامت مادر، جنین و نوزاد برداشته شود.

رویان و نسل امید؛ دو مجموعه برای سلامت مادران و نوزادان

موسسه پزشکی نسل امید در روز یک شنبه، 18 آبان میزبان رییس پژوهشگاه رویان به همراه روسای پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی این پژوهشگاه بود. در این بازدید آقای دکتر عبدالحسین شاهوردی در سخنانی از فعالیت موسسه پزشکی نسل امید تقدیر و اقدامات صورت گرفته را بسیار با ارزش توصیف نمودند. رییس پژوهشگاه رویان ضمن تشکر از نگاه صحیح علمی و پایدار در موسسه پزشکی نسل امید این اقدامات و خدمات را برای ایجاد شرایط بهتر برای مادران و نوزادان بسیار پراهمیت توصیف نمودند. آقای دکتر شاهوردی با اشاره به امکانات و تجهیزات پیشرفته موجود در موسسه پزشکی نسل امید و پژوهشگاه رویان به عنوان مراکز منحصربفرد در کشور ابراز امیدواری نمود با همکاری این دو مجموعه قدم‌های بزرگی در جهت سلامت مادران باردار و نوزادان برداشته شود.

موسسه پزشکی نسل امید در سطح استاندارهای بین‌المللی

در بخش دیگری از این بازدید، آقای دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاونت فناوری و تحقیقات موسسه پزشکی نسل امید به معرفی فعالیت‌ها و خدمات ارایه شده در موسسه پرداختند. آقای دکتر خرم‌خورشید با اشاره به امکانات بالای سخت‌افزاری موجود در کشور از برخی ناهماهنگی‌ها بین مراکز تحقیقاتی و محققین ابراز تاسف نمودند. ایشان در ادامه اظهار داشت ما امیدواریم این همکاری بین رویان و موسسه پزشکی نسل امید در مراکز علمی، تحقیقاتی و پزشکی دیگر هم تکرار شود چرا که با این همکاری‌ها توان ارایه خدمت به جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.

آقای دکتر خرم‌خورشید، مراکز تحقیقات ژنتیک موسسه پزشکی نسل امید را به عنوان پیشرفته‌ترین مراکز تحقیقاتی در این حوزه نام بردند که در قالب دو مرکز تحقیقات اختلالات رشد و مرکز تکامل جنین و تحقیقات پزشکی فرد محور فعالیت می‌نماید. ایشان همچنین از راه‌اندازی و تجهیز یک مرکز تحقیقاتی جدید با عنوان “ژن‌درمانی” در موسسه پزشکی نسل امید و در آینده نزدیک خبر دادند که در کنار دیگر مراکز تحقیقاتی در این موسسه، شاهد فعالیت اولین پژوهشکده خصوصی کشور در این موسسه خواهیم بود.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی فردمحور و Genometabolomics موسسه پزشکی نسل امید، طرح‌های کشوری اجرا شده توسط این موسسه را به شرح زیر بیان نمودند:

  • طرح غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری که سال 1383 در کشور به اجرا درآمد. این طرح به عنوان الگوی غربالگری در کشور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شد.
  • طرح امید1، شامل ایجاد بانک بیماری‌های ارثی در نوزادان خصوصا بیماری متابولیک (594 ژن) و طرح امید2 شامل تشخیص بیماری‌های ارثی چشمی (316 ژن) و تشکیل بانک اطلاعاتی از 800 بیمار می‌شوند. در این طرح اکثر موتاسیون‌هایی که باعث بیماری‌های متابولیک ارثی و بیماری‌های چشمی می‌شوند وجود دارد.
  • طرح تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری‌های شایع کروموزومی در سه ماهه اول بارداری

دکتر حمیدرضا خرم‌خورشید از مرکز جامع ژنتیک نیز به عنوان یکی از مراکز پیشرفته موسسه پزشکی نسل امید نام برد که بخش‌های مختلفی از جمله مشاوره عمومی و تخحصی ژنتیک، سیتوژنتیک، نسل جدید توالی‌یابی یا NGS و ژنتیک مولکولی را دربر می‌گیرد. ایشان همچنین آزمایشگاه مولکولی، آزمایشگاه Prenatal و اتوپسی جنین را به عنوان ارایه‌دهنده بخشی گسترده از خدمات این مرکز معرفی نمودند.

در انتهای این بازدید آقای دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه، آقای دکتر احمد وثوق معاون درمان و تخصصی به همراه مدیران پژوهشگاه رویان از مراکز مختلف موسسه پزشکی نسل امید از جمله مرکز سلامت مادر و جنین، مرکز جامع ژنتیک، مرکز پیگیری و درمان اختلالات متابولیک ارثی نوزدان و همچنین مراکز تحقیقاتی این موسسه بازدید نمودند.

اعضای محترم پژوهشگاه رویان شامل جناب آقای دکتر شاهوردی رییس پژوهشگاه، جناب آقای دکتر وثوق معاون درمان و تخصصی، سرکار خانم افشاریان معاون پژوهشی، خانم دکتر حسنی مدیر تولید مرکز توسعه فناوری ATMP، جناب آقای دکتر بهاروند رییس پژوهشکده سلول‌های بنیادی، جناب آقای دکتر توتونچی عضو هیئت علمی گروه ژنتیک ناباروری، جناب آقای دکتر بصیری سرپرست تولید CAR-T cell در این بازدید حضور داشتند.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :