نشست خبری گردهمایی تحلیل داده‌های طرح کشوری Contingent-NIPT

نشست خبری گردهمایی تحلیل داده‌های طرح کشوری Contingent-NIPT

نشست خبری گردهمایی تحلیل داده‌های طرح کشوری Contingent-NIPT
طرح کشوری Contingent-NIPT

مجریان طرح کشوری Contingent- NIPT روز سه شنبه در یک نشست خبری در مورد گردهمایی تشریح طرح کشوری غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی که در روز یکشنبه 22 آبان در محل دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی برگزار خواهد شد، اطلاع رسانی نمودند.

در این راستا مدیرعامل مؤسسه پزشکی نسل امید آقای دکتر مدبری صابر، در مورد دغدغه‌های اصلی پیشنهادکنندگان این طرح و لزوم اجرای این طرح در سطح کشوری توضیح دادند. ایشان به این مهم اشاره نمودند که انجام دقیق این طرح کشوری و نتایج حاصل از آن می‌تواند موجب افزایش کیفیت خدمات غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی در مادران باردار شود و با کاهش موارد پرخطر کاذب، در تعداد انجام روش‌های تهاجمی کاهش چشمگیری حاصل خواهد شد.

در ادامه مجری طرح و معاون تحقیقات و فن آوری مؤسسه پزشکی نسل امید، آقای دکتر خرم خورشید به تشریح جزئیات روش اجرای طرح و شاخص‌های آن پرداختند. ایشان تأکید نمودند که طبق اصول اخلاق پزشکی، پزشک موظف است آگاهی‌های لازم را به زوجین در مورد ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین ارائه دهد و انجام آزمایش در این زمینه بستگی به تمایل آنها داشته و وقتی جنین مبتلا به ناهنجاری کروموزومی است مادر را نمی‌توان مجبور به انجام سقط نمود. دکتر خرم خورشید تصریح نمودند: طرح کشوری غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی شایع Contingent- NIPT در سال ۹9 توسط وزارت بهداشت، دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی و مؤسسه پزشکی نسل امید اجرایی شد.

در ادامه آقای مهندس اردوبادی مدیر IT مؤسسه پزشکی نسل امید بر شاخص‌های نرم‌افزاری اختصاصی Contingent- NIPT در این پروژه تأکید و تشریح کردند که این نرم‌افزار می‌تواند به‌عنوان یک بستره مناسب جهت ثبت، انتقال امن داده‌ها و بررسی آنها، در مطالعات بعدی مورداستفاده قرار گیرد. در پایان، آقای مهندس فرخی مدیر کنترل کیفی طرح به خلاصه‌ای از نتایج بی‌نظیر این طرح از جمله کاهش میزان انجام تست NIPT، کاهش میزان روش‌های تهاجمی مثل آمنیوسنتز و در کنار آن افزایش دقت و صحت نتایج حاصل از غربالگری اختلالات شایع کروموزومی اشاره نمودند.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :