به مناسبت درگذشت استاد ارجمند دکتر یوسف شفقتی

به مناسبت درگذشت استاد ارجمند دکتر یوسف شفقتی

به مناسبت درگذشت استاد ارجمند دکتر یوسف شفقتی
دکتر یوسف شفقتی

در روزهای آغازین سال 1399 نظام سلامت کشور که به پشتوانه تلاش های بی دریغ بزرگان عرصه سلامت اعتبار جهانی یافته است، دچار ضایعه بزرگی شد. دکتر یوسف شفقتی که پژوهشگران و محققان حوزه علم ژنتیک او را به راستی  برازنده نام "پدر علم ژنتیک" می دانستند به علت عارضه قلبی از میان ما رفت. ایشان بی شک در تواضع و اخلاق هم در جامعه ژنتیک کشور کم نظیر بود. به همین مناسبت موسسه پزشکی نسل امید ضمن تسلیت به خانواده ایشان و جامعه پزشکی خصوصا محققان علم ژنتیک کشور، فعالیت‌های با ارزش این استاد فرهیخته و مانا را مرور می‌کند.

دکتر یوسف شفقتی از بنیانگذاران ژنتیک بالینی و مشاوره ژنتیک در ایران، سال 1324 در استان اردبیل متولد شد. زندگی روستایی او نتوانست مانع تلاش‌های بی وقفه‌‌اش در تحصیل باشد. پس از کسب موفقیت‌های پی‌درپی در تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در سال 1345 تحصیل در رشته پزشکی را در دانشگاه تهران آغاز نمود و فعالیت‌های همزمان و متعدد ایشان در حوزه بهداشت، پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، طرح‌های ملی واکسیناسیون و مراقبت از کودکان و مادران کاملا چشمگیر بود. همکاری او در قبل از انقلاب با مراکزی چون سازمان بهزیستی کشور و بنیاد شمس پهلوی در راستای حفظ سلامت کودکان و مادران باعث شد تا وی در سال 1356 وارد آموزش تخصصی در کلینیک طبی کودکان شود.

فعالیت‌های شبانه روزی دکتر یوسف شفقتی در بعد از انقلاب نیز ادامه داشت. وی مدرک تخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه تهران و مرکز طبی کودکان در سال 1360 اخذ نمود و پس از آن با گذراندن دوره های تکمیلی ژنتیک بالینی و مشاوره ژنتیک، با عناوین متخصص اطفال، مشاور ژنتیک و استاد، در عرصه های مختلف سلامت و آموزش پزشکی کشور مشغول به فعالیت شد. دغدغه‌های دکتر یوسف شفقتی در بخش جلوگیری از ناهنجاری‌های ژنتیکی تا همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق محروم کشور هم ادامه داشت.

دکتر یوسف شفقتی در بخش‌های مختلف علمی هم دارای تالیفات بسیاری است. موسسه پزشکی نسل امید این افتخار را دارد که نظرات ارزشمند آن استاد گرانمایه را در کتاب‌ جامعی با عنوان "نشانه‌شناسي و تشخيص ديسمورفي‌ها" گرداوری نماید که بی‌شک یکی از منابع معتبر مطالعات حوزه ژنتیک و دیسمورفولوژی برای متخصصین کشورمان است. از دیگر آثار استاد می توان به کتاب بيماري‌هاي متابوليک که رويکرد جامع باليني و مولکولي بر غربالگري متابوليک دارد اشاره نمود.

او تا آخرین روزهای عمر ارزشمند خویش از یادگیری و آموختن دست نکشید و نقشی ماندگار در حوزه سلامت کشور از خود بر جای گذاشت.

روحش شاد و یادش گرامی.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :