نکته‌هایی درباره بارداری و ویروس کرونا

نکته‌هایی درباره بارداری و ویروس کرونا

نکته‌هایی درباره بارداری و ویروس کرونا
کرونا اپیدمی کرونا ویروس کرونا کرونا و بارداری

  1. آیا مادران باردار نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر COVID-19 (کرونا) هستند؟ در حال حاضر تحقیقات برای درک تأثیرات عفونت COVID 19 بر روی مادران باردار در حال انجام است. اطلاعات درمورد این ویروس محدود است اما در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مادران باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید نسبت به جمعیت عمومی قراردارند، وجود ندارد. با این حال، به دلیل تغییر در بدن و سیستم ایمنی بدن در طول بارداری، می‌دانیم که مادران باردار می‌توانند تحت تأثیر برخی عفونت‌های تنفسی قرار گیرند. بنابراین بسیار مهم است که آنها از اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود در برابر COVID-19 استفاده نمایند و علائم احتمالی (از جمله تب، سرفه یا مشکل در تنفس) را به پزشک خود گزارش دهند.
  2. آیا مادران باردار باید برای کرونا آزمایش شوند؟ پروتکل‌های تشخیص آزمایشگاهی کرونا و صلاحیت آنها بسته به مکانی که زندگی می‌کنید متفاوت است. با این حال، توصیه‌های WHO (سازمان بهداشت جهانی) این است که مادران باردار مبتلا به علائم COVID-19 باید در اولویت آزمایش قرار گیرند. زیرا این گروه اگر COVID-19 داشته باشند ، ممکن است به مراقبت‌های تخصصی نیاز داشته باشند. اما به خاطر داشته باشید که تست منفی کرونا ویروس نفی کننده 100 درصد ابتلا نیست. لذا در شرایط شیوع این ویروس، توصیه های بهداشتی را جدی بگیرید و پیش از انجام تست ، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  3. در دوران بارداری برای  پیشگیری از ابتلا  به کرونا چه باید کرد؟ مادران باردار برای جلوگیری از ابتلا به COVID-19 مانند سایر افراد باید همان اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. می توانید با استفاده از موارد زیر از خودتان محافظت نمایید:
  • دست های خود را مرتباً با دستمال حاوی الکل یا آب و صابون بشویید. به خاطر داشته باشید که شستشو مکرر و کامل دست با آب و صابون و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس است.
  • فاصله بین خود و دیگران را حفظ نمایید (حداقل 1.5 تا 2 متر) و در فضاهای شلوغ قرار نگیرید.
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری نمایید.
  • در هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را  با دستمال و در صورت در دسترس نبودن با آرنج بپوشانید. دستمال استفاده شده را در سطل دردار، بیاندازید.
  • اگر تب، سرفه یا مشکل تنفسی دارید، سریعاً با پزشک خود و یا نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی تماس بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که مادران باردار، حتی کسانی که تحت تأثیر COVID-19 قرار گرفته اند، باید در قرارهای مراقبت معمول خود (غربالگری دوران بارداری ، مراقبت های روتین دوران بارداری و ....) شرکت نمایند. اما باید توصیه های بهداشتی (استفاده از ماسک، دستکش،..) را کاملا رعایت نمایند.

5. آیا مادران باردار مبتلا به کرونا می‌توانند ویروس را به جنین یا نوزاد خود منتقل نمایند؟ به نظر می رسد کرونا عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و به وسلیه‌ ی  ذرات تنفسی یا توسط سطوح آلوده به ویروس،  انتقال می‌یابد. این موضوع که آیا یک مادران باردار بیماری کرونا را به جنین یا پس از زایمان به نوزاد خود منتقل کند یا نه، هنوز به شکلی کامل بررسی نشده است. اما گزارشاتی در این مورد وجود دارد که خوشبختانه حال مادران و نوزادان که تست آنها مثبت شده، خوب است. به هر حال این موضوع احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد.

6. مادران باردار در دوران قرنطینه، چه نکاتی را بهتر است رعایت نمایند؟

  • در خانه ماندن مادران باردار به معنای استراحت مطلق نیست، زیرا احتمال لخته شدن خون در زنان باردار بیشتر از سایر افراد است .بهتر است مادران باردار در منزل تحرک داشته باشند، مصرف مایعات گرم برای این دسته از مادران توصیه می‌شود.
  • در صورت مشاهده علایمی مانند افزایش بیش از حد وزن و یا تورم دست و صورت باید با پزشک خود و یا مرکز درمانی تماس بگیرند.
  • با پایش حرکات جنین می توانند سلامت وی را تحت نظر قرار دهند و اگر متوجه کاهش حرکت جنین شدند باید با پزشک خود و یا مرکز درمانی تماس بگیرند.
  • نباید در محیط های بسته و شلوغ رفت و آمد نمایند.
  • می‌توانند در صورت تمیز و مناسب بودن هوا به مدت کوتاه و محدود و با رعایت نکات بهداشتی در هوای آفتابی حضور داشته باشند.
  • در حال حاضر اضطراب و نگرانی حاصل از شیوع کرونا ، بسیار شایع است، به همین خاطر به مادران باردار توصیه می شود از استرس پرهیز نمایند و در صورت نیاز برای کنترل بهتر اضطراب خود با مشاور روانشناس / روانپزشک تماس بگیرند
اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :