برگزاری دومین جلسه وبینار هماهنگی اجرای طرح Contingent-NIPT

برگزاری دومین جلسه وبینار هماهنگی اجرای طرح Contingent-NIPT

برگزاری دومین جلسه وبینار هماهنگی اجرای طرح Contingent-NIPT
طرح کشوری Contingent-NIPT

با نزدیک‌تر شدن زمان اجرای طرح کشوری تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری سه ماهه اول بارداری براساس پروتکل Contingent با استفاده از روش Reflexed DNA Testing، دومین جلسه هماهنگی برگزارکنندگان این طرح از طریق وبینار در موسسه پزشکی نسل امید و با حضور آنلاین متخصصین استان‌های همکار برگزار شد.

هماهنگی واحدهای انفورماتیک استان‌ها

در ابتدای این وبینار که در روز پنج شنبه 22خردادماه از ساعت 9 صبح آغاز شد، آقای دکتر مدبری مدیرعامل موسسه پزشکی نسل امید، خلاصه‌ای از مصوبات جلسه اول هماهنگی این طرح کشوری را بیان نمود. در ادامه آقای مهندس اردوبادی مدیر واحد انفورماتیک موسسه، در خصوص آخرین وضعیت نصب نرم‌افزارها و تست‌های صورت گرفته در آزمایشگاه‌های همکار گزارشی را به حاضرین در جلسه ارایه نمود. در این گزارش، نکاتی پیرامون ارتباط بین آزمایشگاه‌ها، استفاده از نرم‌افزار تخصصی و هماهنگی نمایندگان واحد انفورماتیک استان‌ها با واحد انفورماتیک موسسه پزشکی نسل امید مطرح شد. مهندس اردوبادی ابراز امیدواری نمود هماهنگی بیشتری بین واحدهای انفورماتیک برقرار تا شرایط برگزاری این طرح کشوری به طور کامل فراهم شود.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه آنلاین، دکتر حمیدرضا خرم خورشید مدیر طرح کشوری Contingent-NIPT، ضمن تشکر از همراهی استان‌های همکار، لزوم تداوم ارتباط دقیق و هماهنگی همه جانبه استان‌ها با واحد انفورماتیک موسسه پزشکی نسل امید را خواستار شد. دکتر خرم خورشید در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی با شرکت‌های ارایه کننده خدمات اصلی در خصوص تامین تجهیزات و اقلام مورد نیاز استان‌ها، چگونگی ارسال نمونه‌ها را از دیگر بخش‌های پراهمیت در اجرای طرح توصیف نمود.

پروتکل جامع اجرای طرح

مدیر طرح کشوری Contingent-NIPT، همچنین با اشاره به وضعیت فعلی شرکت‌های ارائه کننده خدمات مربوط به انتقال نمونه‌ها از تهیه پروتکل جامع اجرای طرح خبر داد که در قالب پمفلت در اختیار استان‌های همکار و متخصصان مشارکت کننده در طرح قرار خواهد گرفت. همچنین در ادامه، جزییات این پمفلت شامل خلاصه و اهداف طرح، روش اجرا، جامعه هدف، شرایط عدم پذیرش نمونه مادران باردار و روش‌های چهارگانه اجرای طرح، توسط آقای دکتر یونس مدبری تشریح و به اطلاع حاضرین در وبینار رسانده شد.

در ادامه این وبینار، استان‌های شرکت کننده سوالات خود را پیرامون نحوه انتقال نمونه‌ها با استفاده از ابزار و مواد مناسب مطرح نمودند. مهندس بابک فرخی، مدیر فنی موسسه پزشکی نسل امید، با تایید بروز برخی مشکلات به دلیل شرایط اقتصادی کشور و همچنین کمبود مواد اصلی مورد نیاز، ضمن بیان روش‌های صحیح و در دسترس فعلی ابراز امیدواری کرد با هماهنگی هرچه بیشتر آزمایشگاه‌ها در استان‌های همکار موانع احتمالی در این بخش به طور کلی حل شود و شرایط برای نقل و انتقال دقیق و سریع نمونه‌ها از آزمایشگاه‌های استان‌ها به موسسه پزشکی نسل امید و بالعکس بدون مشکل صورت پذیرد.

طرح کشوری تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی سه ماهه اول بارداری براساس پروتکل Contingent با استفاده از روش Reflexed-DNA Testing، با همکاری دانشگاه‌ علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و اصفهان به صورت همزمان در استان‌های البرز، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کرمان، گیلان و همدان برگزار خواهد شد.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :