هماهنگی متخصصان در اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT

هماهنگی متخصصان در اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT

هماهنگی متخصصان در اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT
طرح کشوری Contingent-NIPT

پنجمین وبینار مدیران طرح کشوری Contingent-NIPT در موسسه پزشکی نسل امید با حضور متخصصان استان‌های همکار روز پنج شنبه 16 مرداد برگزار شد. در این جلسه درخصوص هماهنگی بیشتر آزمایشگاه‌های استان‌های همکار با رادیولوژیست‌ها و پریناتولوژیست‌ها و همچنین ایجاد آگاهی بیشتر در مادران باردار، رایزنی‌های لازم صورت گرفت.

ابتدای شهریورماه و روز پزشک، روز آغاز اجرای طرح

در بخش اول پنجمین وبینار هماهنگی اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT، آقای دکتر خرم خورشید، ضمن بیان برخی مشکلات درخصوص ارسال کیت‌های آزمایشگاهی به ایران از خارج از کشور، از تحویل کیت‌ها به گمرک خبر دادند. ایشان اعلام آمادگی نمودند که پس از ترخیص کالاها از گمرک کشور و تحویل آن به آزمایشگاه‌های همکار، از اول شهریورماه مصادف با روز پزشک، به طور رسمی این طرح آغاز شود.

وی در ادامه به اهمیت هماهنگی بین موسسه پزشکی نسل امید، آزمایشگاه‌ها، پریناتولوژیست‌ها و سونوگرافیست‌ها استان‌های همکار اشاره نمود. مدیر طرح کشوری Contingent-NIPT بر لزوم برگزاری جلسات هماهنگی با متخصصان رادیولوژیست‌ و پریناتولوژیست‌ جهت اتخاذ رویکرد یکسان در بین همکاران تاکید نمود.

ایشان شرایط عدم پذیرش نمونه مادران و خروج از طرح را به دقت بازگو و خاطرنشان ساخت این موارد به شرح زیر به صورت تفصیلی و مکتوب در اختیار متخصصان و همکاران محترم این طرح کشوری گذاشته شده است:

  • بارداری با روش IVF و کمک باروری
  • سابقه ناهنجاری‌های کروموزومی در بارداری‌های قبلی
  • بارداری‌های Vanishing Twin
  • بارداری‌های Missed-Carriage
  • مادرانی که دارای Robertsonian Translocation هستند.
  • مادرانی که دارای جنین‌هایی باNT ≥ 3.5 mm باشند.
  • مادرانی که دارای جنین‌هایی با آنومالی‌های شدید باشند.
  • مادرانی که از ابتدا طبق پروتکل‌های این طرح، غربالگری را انجام نداده‌ باشند.
  • مادرانی که مبتلا به انواع بدخیمی هستند.
  • لزوم رعایت استانداردهای علمی اجرای طرح

همچنین مهندس فرخی مدیر فنی موسسه پزشکی نسل امید در تشریح استاندارهای تعیین شده در طرح کشوری Contingent-NIPT به درج دقیق موارد مربوط به مارکرهای سونوگرافی شامل NT و CRL اشاره نمودند. ایشان همچنین اضافه نمود ضرورتی برای ورود همه مادران باردار به این طرح نیست و صرفا اشخاصی وارد طرح شوند که حائز تمام استاندارهای معین شده هستند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت بالای برقراری مشاوره‌ جهت ایجاد آگاهی و آرامش خاطر در مادران باردار اشاره نمودند که می‌تواند از طریق ایجاد هماهنگی بین آزمایشگاه‌های همکار و پزشکان متخصص حاصل شود.

طرح کشوری تعیین جایگاه آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی سه ماهه اول بارداری براساس پروتکل Contingent-NIPT با استفاده از روش Reflexed-DNA Testing با همکاری دانشگاه‌ علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و اصفهان به صورت همزمان در استان‌های البرز، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کرمان، گیلان و همدان برگزار می‌شود.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :